Monday, September 19, 2011

HIKAYAT SI-PEKERJA BEBAS !!!

......adakah si-pekerja bebas itu benar benar bekerja ???


....dialog antara ibu dan anak !!!

ibu : engko nak ke mana tu??

anak : pegi "kerja" lah mak !!!

ibu : ohhhh...ok....elok elok sikit keluar tu !!!

anak : baik mak !!!


.........................................................................................................................................................................................
.......
........................................................ ..................................................................
......... ke-esok-kan pagi nye !!!


ibu : ya allah anak ku...ni dah pukul 2 petang ni...ko belum bangun bangun tido lagi...ko ingat rumah ni hotel...keluar malam...balik pagi...tido sampai petang...aku dok hantar ko belajar jauh jauh...ko abis belajar ko balik umah tido je ke??....pening lah mak camni !!!

...........lalu anak bangun terpinga pinga dan duduk sambil berfikir...."aku cakap gan mak aku setiap malam aku pegi kerja...tiap tiap bulan aku bayar balik ptptipu aku...setiap minggu aku bagi duit pegi pasar dgn bayar bil bil dlm umah ni....aku keje malam tadi dapat 400 hinggit utk 4 jam...nak kena keje macam mana lagi ??? pakai tali leher ??? keluar pukul 8 pagi....masuk keje pukul 8:30 ke 9 pagi....naik train menguap...siap sambil tido kejap sebelum sampai tempat keje....pastu balik naik train pukul 5 petang berebut rebut sampai tak bagi org dlm train keluar dulu....tahu tahu dah serbu masuk siap pihak lrt malu nk letak gambar-rajah pasal sila ber-atur kat depan pintu..siap semua perhentian dah cabut gambar-rajah tersebut...pastu balik umah tido....pastu ulang cara hidup yg sama sampai ber-sara......itu kah pekerjaan dari sudut pandangan masyarakat ke-banyak-kan ??? "


nota ringkas : idea kisah di ambil dari realiti tetapi di-olah dgn cara tersendiri supaya tidak sama dgn kisah sebenar !!! kalau ada kena men-gena yg sangat nyata...harap maaf dan memang tidak berhajat...dan sila guna-kan alasan yg kehidupan itu adalah satu yg sangat klise !!!

1 comment:

bill said...

masyarakat kebanyakkan.... the logic resolvation system isn't usable anymore in this modern day life living.... improvise is important!